melvin-HwI__6D-BZc-unsplash

Valtatie 24 vaatii kehittämistä – ei näivettämistä

Valtatie 24 vaatii kehittämistä, eikä näivettämistä.

Olemme viime viikkoina päivitelleet Päijät-Hämeessä ratahankkeiden mielekkyyttä ja niiden vaikutusta maakuntaamme. Nyt sain sähköpostiini Uudenmaan ELY-keskuksen laatiman maanteiden toiminnallisten luokkien muutostarpeita koskevan selvityksen. Se on kuin märkä rätti päijäthämäläisten kasvoihin. Yksi selvityksessä tikunnokkaan noussut kohde on Valtatie 24 Lahdesta-Jämsään. Ehdotuksen mukaan tie on muuttumassa valtatiestä kantatie statukselle. Se on subjektiivisesti Lahden pohjoispuolella asuville päijäthämäläisille myrkkyä mutta koko maakunnalle takaisku. Kantatien tehtävä on palvella maakunnallista liikennettä, kun valtatien toimii valtakunnallisen liikenteen väylänä. On luonnollista, että kantatie muutoksella on merkitys tieosuuden kehittämiseen ja kunnossapitoon.

Tieosuus on merkittävä väylä Päijät-Hämeen läntisiin pohjoisosiin, sekä tuhansien vapaa-ajan asukkaiden viikoittainen ajoreitti. Se, että insinöörit Uudenmaan konttoreissa suunnittelevat Lahti-Asikkala-Padasjoki tien heikennystä, pitäisi kaikki voimavarat kohdistaa tieosuuden kehittämiseen. Ensimmäisessä vaiheessa muuttaa varaus käytännöksi eli nelikaistaistaa tieosuus Holmasta Hollolan Kukkilaan ja Kalliolaan ja seuraavassa vaiheessa parantaa liittymien turvallisuutta lisäämällä kääntymis- sekä liittymiskaistoja. Onneksi lopulliset hyväksymiset muutoksista tekee liikenneministeriö. Nyt on vaikuttamisen aika. Niin tässä, kuin muissakin hankkeissa vaaditaan entistä aktiivisempaa otetta.